close
تبلیغات در اینترنت
شرح و تفسیر احادیث
تبلیغات
آخرين ارسال هاي تالار گفتمان
کمی طاقت داشته باشید...
عنوان پاسخ بازدید توسط
0 334 admin
0 190 admin
0 181 admin
0 234 seyyed315
0 182 admin
0 154 admin
0 165 admin
0 175 admin
0 172 admin
0 176 admin
مراتب علم / حدیثی از پیغمبر اکرم
  • بازدید : (128)

 

 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا الْعِلْمُ‏ قَالَ الْإِنْصَاتُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الِاسْتِمَاعُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْحِفْظُ قَالَ ثُمَّ مَهْ قَالَ الْعَمَلُ بِهِ قَالَ ثُمَّ مَهْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَشْرُهُ.

مردی آمد نزد رسول خدا و پرسید : علم چیست؟ حضرت فرمودند : سکوت 

_سپس ؟ 

_ گوش دادن 

_ سپس؟ 

_ حفظ کردن 

_سپس؟ 

_ عمل به آن 

_سپس یا رسول الله ؟ 

پس حضرت فرمودند : نشر آن 

ببینید برای رسیدن به علم باید چه کرد؟ کم حرفی از مشخصات بارز علماست.

انتشار علم در مرحله ی آخر است یعنی بعد از سکوت و شنیدن و حفظ کردن و عمل کردن 

این یعنی هر چیزی که شنیدی را نگو ! 

و مواظب عقوبتش باش... 

علم را بچش و هضم کن سپس به انتشارش بپرداز

تا از بیهوده گویی در امان باشی و کذب نگویی

این برداشتی بود که حقیر داشتم ، عزیزان اگر اشکال یا تکمله ای دارند ، در قسمت نظرات بفرمایند/ 



برچسب ها : ,,,,,,,
شرح حدیث اخلاق /// امام خامنه ای
  • بازدید : (169)

بسم الله الرحمن الرحیم 

الحمد لله رب العالمین 

و الثانی ، از جمله ی وصایای نبی اکرم به امیرالمومنین، الورع ، دومین وصیت آن بزرگوار ورع است. 

ورع ، یعنی اجتناب و پرهیز که مراد پرهیز از گناه است، اجتناب از گناهان. اساس قضیه هم همینه...

کسانی که اهل معنویت و سلوک و معرفتند ، توصیشون به همه ی ما ها اینه که در درجه ی اول انسان از گناه پرهیز کند والا به جا آوردن واجبات و مستحابات و اینا در حالیکه با گناه همراه باشد ، اثر کمی دارد. 

اون چیزی که راه ضایع شدن و حبط شدن اعمال را می گیرد ، ترک گناهه ، لذا می فرمایند : الورع 

در اون خطبه ی معروفه شعبانیه هم هست که حضرت سوال کردند بعد از خطبه از پیغمبر که بهترین کارها در این ماه چیست؟ فرمود : الورع عن محارم الله 

ولا تجترأ علی خیانت ابدا ، دنباله ی ورع را که ذکر می کند ، می فرماید هرگز گستاخی گناه را به خودت نده ، معلوم می شود که ورع یعنی پرهیز از خیانت ، خیانت هم فقط خیانت در اموال مردم نیست ، همه ی آن چیز هایی که در اختیار ماست امانت الهی است ...

خیانت چشم هست ، خیانت دست هست خیانت زبان هست خیانت نیت هست ... اینا همش خیانته 

اگر ورع بر اعمال انسان و رفتار انسان حاکم باشد ، هیچ خیانتی از انسان سر نخواهد زد که همین خیانت های مربوط به جوارح و جوانح انسانه ...

برای دانلود فیلم این بیانات امام خامنه ای ، به ادامه ی مطلب بروید ...


برچسب ها : ,,,,,,,,
ارزش سکوت
  • بازدید : (205)

 

 استاد فاطمی نیا :

از صبح که پا میشه, فلان کس چی گفت, فلان کس چی کرد.., فلان روزنامه چی نوشت.. ول کن..

روایت داریم که اغلب جهنمی ها جهنمی زبان هستند, فکر نکنید همه شراب می خورند و از در و دیوار مردم بالا می روند, یک مشت مومن مقدس را می آورند جهنم.ای آقا تو صفوف جماعت می نشینند آبرو میبرند. امیرالمومنین به حارث همدانی فرمودند: اگر هر چه را که می شنوی بگویی , دروغگو هستی! سیدی در قم مشهور بود به سید سکوت, با اشاره مریض شفا میداد؛ از آیت ا.. بهاالدینی راز سید را پرسیدم, با دست به لبانش اشاره کردند و فرمودند: در آتش را بسته بودند...


برچسب ها : ,,,,,,
عدالت بهتر است یا بخشش ؟
  • بازدید : (711)

اول جمله ای از خودش در جواب سؤالی نقل می كنم. كسی از علیّ مرتضی (سلام اللّه علیه) پرسید: آیا جود بهتر است یا عدالت؟ أیُّهُما اَفْضَلُ؟ اَلْعَدْلُ أوِ الْجودُ؟ فَقالَ علیه السلام: اَلْعَدْلُ یَضَعُ الْاُمورَ مَواضِعَها، وَ الْجودُ یُخْرِجُها مِنْ جَهَتِها. فرمود: عدل بهتر است از جود، به دلیل اینكه عدل هر چیزی را در جای خود قرار می دهد و هر حقی را به ذی حق واقعی خود می رساند، اما جود و بخششْ امور را و جریانها را از محل خودشان و مدارشان خارج می كند. جود این است كه آدمی از حق مسلّم خود صرف نظر كند، به دیگری كه ذی حق نیست ببخشد، پس جود اشیاء را از موضع خود خارج می كند. عدل وضع نعمتی در موضعش نی به هر بیخی كه باشد آبكش موضع رخ شه نهی ویرانی است موضع شه پیل هم نادانی است وَ الْعَدْلُ سائِسٌ عامٌّ، وَ الْجودُ عارِضٌ خاصّ دیگر اینكه عدالت سائس و اداره كننده ی عموم است، چیزی است كه پایه و مبنای زندگی عمومی و اساس مقررات است، اما جود و بخشش یك حالت استثنایی است كه در موقع خاص كسی به كسی جود می كند و ایثار می كند. جود و ایثار را نمی توان مبنای اصلی زندگی عمومی قرار داد و بر اساس آنها مقررات و قانون وضع و آن را اجرا كرد. اگر جود و احسان و ایثار تحت قانون و مقررات لازم الاجراء درآید دیگر جود و احسان و ایثار نام ندارد، به اصطلاح از وجودش عدمش لازم می آید. جود و ایثار وقتی جود و ایثار است كه هیچ قانون و مقررات حتمی و لازم الاجراء نداشته باشد و آدمی صرفاً به خاطر كرم و بزرگواری و گذشت و نوع دوستی و بلكه حیات دوستی جود كند. پس بنابراین عدل از جود افضل است. این بود جواب علیّ مرتضی علیه السلام در مورد افضلیّت عدل از جود. هرگز یك انسانی كه تفكر اجتماعی ندارد و با مقیاسهای فردی اندازه گیری می كند این طور جواب نمی دهد، نمی گوید عدل از جود بالاتر است. اما علی علیه السلام در این سخن بسیار پرقیمت خود، به عدل از نظر اجتماعی نگاه می كند و با مقیاس اجتماعی اندازه گیری می كند. این سخن، سخن كسی است كه فلسفه ی اجتماعی روشنی دارد.

مجموعه آثار شهید مطهری . ج25، ص: 225


برچسب ها : ,,,,,,
شرح خطبه ی 21 نهج البلاغه
  • بازدید : (1264)

 

 

 

 

متن تفسیر ، در ادامه ی مطلب 

هم چنین می توانید فایل پی دی اف این پست را از لینک زیر دانلود کنید



 

 


برچسب ها : ,,,,,,,
چرا بعضى دعاها مستجاب نمی‏شود ؟؟؟
  • بازدید : (321)

برچسب ها : ,,,